Vliegreis gemaakt? Zo compenseer je de CO2-uitstoot van jouw vlucht

with 2 Comments

Met het vliegtuig naar Schotland

Toen wij in januari plannen maakten om de West Highland Way te gaan lopen, hebben we gekeken naar verschillende manieren om in Glasgow / Milngavie te komen. “Vroeger”, toen ik met mijn ouders naar Engeland ging, deden we dat bijna altijd met de auto en boot. Paul vind zichzelf echter nog niet ervaren genoeg om de uitdaging van het links rijden aan te gaan, dus moesten we naar andere opties kijken.

In Schotland zelf is de optie vrij voor de hand liggend: trein of bus. Maar naar Schotland toe kun je kiezen uit legio mogelijkheden:

  • Met de trein en bus van Hengelo naar IJmuiden, met de boot van IJmuiden naar Newcastle, en dan met de trein naar Milngavie;
  • Met de trein door de tunnel naar London, en dan met de Caledonian Sleeper trein naar Glasgow, laatste stukje een lokale trein naar Milngavie;
  • Met de trein van Hengelo naar Schiphol, met het vliegtuig naar Glasgow, dan met de bus/trein naar Milngavie.

Er waren een paar dingen waar we rekening mee moesten / wilden houden: we hadden een beperkt aantal vrije dagen in die periode en we hadden niet heel veel zin om de hoofdprijs te betalen.

Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar de optie boot. Dit is redelijk duurzaam en qua prijs valt het ook nog wel mee als je vroeg boekt. Ook de tarieven van Scotrail zijn leip laag wanneer je maanden van tevoren boekt! De overtocht duurt echter 16 uur, en ook al is het een nachtboot, dan nog ben je twee dagen kwijt voor je op je bestemming bent.

Hetzelfde geldt voor de optie tunnel + Caledonian sleeper: duurt erg lang, maar als je vroeg boekt, kun je erg lage prijzen vinden. Zeker een goede optie wanneer het niet erg is om wat langer over de reis te doen! Zelf ben ik bijvoorbeeld afgelopen zomer met de trein naar Zwitserland geweest: heen 8 uur, terug 12. Maar dan wel voor slechts 80 euro retour.

We vonden het echter zonde om zoveel dagen te “verspillen” aan het reizen naar ons startpunt, die wilden we veel liever besteden aan wandelen! Daarom kozen we uiteindelijk toch voor het vliegtuig, op mijn voorwaarde dat we dan wel serieus onze CO2-uitstoot zouden compenseren.

Compenseren via KLM

Het is heel makkelijk mogelijk om tijdens het boeken van je ticket bij KLM aan te geven dat je je COs-uitstoot wilt compenseren. Naast dat vliegen grote voordelen brengt voor welvaart en werkgelegenheid, is KLM zich er ook wel degelijk van bewust dat het niet milieuvriendelijk is en heeft dan zelf ook doelen en beleid voor het reduceren van CO2-uitstoot.

KLM was één van de eerste maatschappijen die überhaupt iets met compensatie deden en zijn ook proactief bezig met het verduurzamen van hun vluchten. Ze waren bijvoorbeeld de eersten die een deel van hun brandstof door bio-kerosine vervingen. Nu is kerosine nog steeds gewoon kerosine (ook als het bio is), maar de manier waarop het gewonnen wordt, is natuurlijk wel duurzamer: je spreekt geen honderdduizenden jaren oude opslag van CO2 aan. Die kun je dan lekker onder de aardkorst laten zitten. KLM is daarom in mijn ogen een “minder onduurzame” maatschappij om mee te vliegen. (En daarnaast waren hun vluchttijden voor deze reis ook 10x chiller dan Easyjet).

Daarnaast willen ze ook reizigers bewust maken van de milieu-effecten van hun reis en is het heel makkelijk om je uitstoot te compenseren door middel van een kleine toeslag op je ticket. Deze toeslag gaat naar hun eigen CO2ZERO project van KLM Takes Care. CO2ZERO compenseert op verschillende manieren:

  • Betere kooktoestellen voor gezinnen in Afrika: efficiënte en volledige verbranding van brandstoffen zorgt ervoor dat je minder brandstof nodig hebt. Minder brandstof nodig = duurzamer.
  • Herbebossing met een mix aan tropische bomen in Panama. Deze herbebossing gaat volgens de Gold Standard for the Global Goals.

Het compenseren van je CO2-uitstoot is heel makkelijk: bij het bestellen van je ticket vink je het betreffende vakje aan voor een kleine toeslag (was 2-3 euro voor ons ofzo) en je hebt jouw deel van de vlucht gecompenseerd.

Maar toch knaagt er iets… Van 2-3 euro kun je toch geen boom planten? Laat staan dat je er genoeg bomen van kunt planten om die paar kiloton CO2 te compenseren die we uitstoten met onze retourvlucht!

Compenseren via Trees For All

Om deze reden heb ik gekeken naar een stichting waar CO2-compensatie het hoofddoel is, zonder commerciële bedoelingen en waar het meer is dan een soort “feelgood tax”. Want zo voelt die 2-3 euro bij KLM een beetje voor mij, ook al compenseren ze zelf ook.

Trees For All is zo’n organisatie: zij berekenen voor jou hoeveel CO2-uitstoot je met verschillende voertuigen produceert, en rekenen de prijs uit volgens de emissiefactoren van Milieucentraal. De prijs die daar uit komt hoeft geen rekening te houden met factoren zoals of het vliegticket nog een fijn prijsje heeft en dat soort dingen. Ook weet je zeker dat er daadwerkelijk bomen worden geplant die CO2 opnemen, en dat het niet in een ander duurzaamheidsproject wordt gestoken (I mean, efficiëntere kooktoestellen zijn ook heel nuttig en duurzamer dan een oude aftandse variant, maar we willen onze uitgestoten CO2 ook daadwerkelijk weer vastleggen).

Trees For All plant nieuw bos aan en herbebost gebieden in Nederland, Bolivia en Oeganda, ook volgens de Gold Standard, net als bij KLM. Hierbij wordt onder andere gekeken of het bos duurzaam beheerd wordt en of de werknemers die de bomen planten eerlijk betaald krijgen.

Hoe doneer je via Trees For All?

  1. Ga naar de website van Trees For All en ga via het menu bovenaan naar “Doe mee!” en vervolgens “Compenseer CO2”. Of klik op deze link om direct CO2 te compenseren.
  2. Vul in met welk voertuig je gereisd hebt, met hoeveel personen je reisde en de andere vragen die horen bij dat specifieke voertuig. Je krijgt direct te zien hoeveel je moet compenseren.
  3. Klik op de knop “Compenseer Direct!” Je gaat nu naar het betaaloverzicht.
  4. Klik op “gegevens invullen” en volg de instructies wanneer je wilt doneren mét bewijs van donatie (e-certificaat). Klik op “direct betalen, zonder bewijs van donatie” waneer je niet zo nodig een certificaat wilt.
  5. That’s it! Je krijgt een mail in je inbox met de bevestiging en eventueel je certificaat.

Voor onze retourvlucht naar Groot-Brittannië moesten we 1,60 ton CO2 compenseren, wat neerkwam op 20 euro.

Compenseer jij je vluchten en/of andere lange reizen? Waarom wel of niet?

2 Responses

  1. WLF
    | Reply

    Ik vlieg volgend jaar naar Azië en voel mij daar wel een beetje schuldig over wat CO2 betreft, dus dank voor het delen van deze site!

    • Charlotte
      | Reply

      Schuldig voelen is wel zwaar hoor! Je moet je vooral bewust zijn wat vliegen aanricht, en bewust omgaan met keuzes voor vliegen, alternatieven en compenseren. Maar volgens mij ben jij wat dat betreft al op de goede weg!

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.