Geocaching wandeling in Drachten

with 2 Comments

Afgelopen weekend was ik bij mijn ouders in Drachten om de verjaardag van mijn vader te vieren. We kwamen vrijdagavond al aan, maar het feestje was pas op zondag – tijd genoeg om een leuk aantal geocaches te loggen!

Het mooie aan geocachen is dat je op nieuwe plaatsen komt, routes loopt die normaal niet zou pakken, en bekende plekjes in een heel ander licht gaat zien.

Zo heb ik zelf jaren in Drachten gewoond, ik ben er naar de basisschool en de middelbare school geweest, ik heb in bomen geklommen met vriendinnen en ben talloze keren langs bepaalde wegen naar school, muziekles, of het winkelcentrum gefietst, zonder de geheime wereld van geocachen te kennen.

En dan blijkt er ineens een cache te liggen op een plek waar je dagelijks langs kwam!

Vandaag heb ik een mooie wandelroute voor jullie langs een aantal van de Drachtster geocaches. Hij start bij de kinderboerderij en loopt langs / door de wijken Himsterhout, Trisken en Drait. De wandeling voert je door een behoorlijk groen deel van Drachten. Pas echter wel op voor hondenpoep op sommige plaatsen.

Startpunt: Kinderboerderij “De Naturij”, hier kun je ook parkeren.

Lengte: Ongeveer 4,5 km.

Geocaches die je onderweg tegenkomt:

• GC5GACN – traditional / anders
  • GC55WC7 – traditional / klein
  • GC4287G – mystery / groot (los eerst de puzzel op!)
  • GC4C674 – mystery / micro (los eerst de puzzel op!)
  • GC60VRQ – traditional / klein
  • GC6GZPQ – traditional / klein

Tip: Laad de coördinaten van de caches in je GPS of google maps. Mystery caches heb ik natuurlijk niet in de wandelroute vermeld, om spoilers te voorkomen.

Geocaching wandeling in Drachten • CherryCharlie.nl

De wandeling

1 – Je start op de grote parkeerplaats van De Naturij met het zoeken van je eerste cache GC5GACN. Een goed begin is het halve werk! Je kunt deze trouwens ook voor het laatst bewaren, de wandeling loopt rond en dit is de mooiste cache van allemaal 😉

2 – Loop vervolgens de parkeerplaats af naar de Morra, rechtsaf langs het weiland met de gele koe. Steek de Overstesingel over naar de stoep en sla linksaf.

3 – Loop de Overstesingel helemaal uit: over de brug, langs bushalte Himsterhout, bij de “vierkantonde” (een officiële rotonde is het namelijk niet) rechtdoor over de oprijlaan, en dan de tweede weg links (Skeanewei). Na ongeveer 170 meter ben je in de buurt van cache GC55WC7.

4 – Track back naar de kruising en loop hier rechtdoor. Na iets meer dan 300 meter vind je aan je rechterhand een fietspad. Sla deze weg in.

5 – Het fietspad voert je door de wijk De Trisken. Op een gegeven moment kun je even van de route af om vrij dichtbij een “trackable hotel” te vinden. Blijf het fietspad rechtdoor volgen, over het fietsbruggetje en dan direct rechtsaf.

6 – Na ongeveer 350 meter sla je linksaf, het dijkje af. Hier ergens ligt cache GC60VRQ. Blijf dit pad ondanks de kronkeltjes min of meer rechtdoor volgen, tot je via de Slinge bij de grote weg de Lauwers aankomt.

7 – Steek over en sla linksaf. Volg de Lauwers tot aan de rotonde.

8 – Sla het eerste fietspad in (tussen de rechtopstaande bielzen door), bij de Y-splitsing links en 100 meter verder het paadje naar links om op het veldje te komen voor cache GC6GZP.

9 – Ga terug naar de Y-splitsing en pak de enige weg die je nog niet hebt gelopen. Na dik 500 meter ben je weer terug op de Overstesingel. Steek over naar het fietspad, volg dit voor enkele meters en sla linksaf, terug naar de parkeerplaats. Vergeet niet om de cache hier te zoeken als je die tot het laatst hebt bewaard 😉

That’s it! Tijd voor een schouderklopje, iets lekkers en vergeet niet om je net gevonden caches ook digitaal te loggen 🙂

Wandelkaart rondje geocachen in Drachten • CherryCharlie.nl

Deze kaart is gemaakt met behulp van OpenStreetMap.org. Klik op de afbeelding om de fullsize versie te downloaden.

Veel plezier!

2 Responses

1. Northflix

Wat leuk om te zien dat je in mijn dorp aan het wandelen bent geweest.
    Ik ben ooit een keer met een stel uit Brabant wezen geocachen bij De Leijen, maar die cache konden we niet vinden. Het was wel een prachtige route. Sowieso een mooi gebied waar ik graag kom.
    Omdat ze toch Friesland wilden “loggen”/afstrepen hebben we daarna een simpele pick-up (of hoe dat ook heet. Hahaha) gedaan in de buurt van een kinderboerderijtje in De Wiken.

• Charlotte

Jaa de Leijen is inderdaad een prachtig gebied! Heb daar vaak kano gevaren. Ik zal het als cachegebied onthouden 🙂