Weekendhike: Rondje Hengelo (±50 km)

Pfoei, op het moment dat ik dit schrijf, zijn we net terug uit Schotland. De tassen zijn uitgepakt, alle stinkende hikingkleren zijn gewassen en de tent al netjes gedroogd en weer ingepakt. 2 weken vóór we naar Schotland gingen, deden we een als test een rondje Hengelo om bekend te raken met onze nieuwe tent en zodat Paul kon ervaren hoe zo’n meerdaagse hike nou is.

het rondje Hengelo is een stadrandwandeling van Wandelnetwerk Overijssel: een route van ongeveer 50 kilometer die vlak langs onze wijk loopt – lekker makkelijk. En op de helft zit een camping, ideaal!

Voor degenen die niet naast het pad wonen: je kunt ook beginnen bij de IKEA: gratis parkeerruimte en na afloop kun je jezelf belonen met een flink bord balletjes.

Fact file

Wandeling: Rondje Hengelo, stadrandwandeling van Wandelnetwerk Overijssel. Kaart 5: Regio Twente – Stedenband. De route is goed gemarkeerd met groen-witte tekens, maar neem altijd een kaart mee.

Startpunt: IKEA Hengelo. Voor verrassend veel wandelingen een perfecte uitvalsbasis!

Moeilijkheidsgraad: Voornamelijk vlak, goed aangegeven met bordjes, meerdaagse wandeling.

Lengte: ± 50 km (2 dagen)

Overige routes: Je kruist heel even het Rondje Borne.

Trip data

Maand: Begin april

Weer: Begon fris, later zonnig en warm. ‘s Nachts was het nog behoorlijk koud!

Duur: 2 volle dagen, dus 1 nachtje kamperen. Leuk micro-avontuur voor in het weekend!

Kleding: Laagjes ivm fris weer, goede wandelschoenen.

In de rugzak: Complete backpack met kampeerkit.

Verslag

Dag 1

We zouden ongeveer 25 kilometer per dag lopen met volle bepakking, dus we zijn op tijd vertrokken na een stevig ontbijt thuis. Zodra we de wijk uitliepen, zaten we op de wandelroute.

Net als het Rondje Borne neemt deze route je mee door de buitengebieden van de stad: af en toe boerenland, af en toe een mooie wijk. We wandelden door ‘t Genseler (waar we al eerder in de volle zomer een prachtige wandeling hebben gemaakt), maar ook langs het industrieterrein (waar ik heel blij was dat ik even bij de McDonalds kon plassen).

Ook kwamen we op een gegeven moment langs het imposante gebouw van Twence, het lokale afvalverwerkingsbedrijf. Dat was wel even indrukwekkend! Ook al is het een monsterlijk groot complex, door de lichtblauwe kleur tegen een lichtblauwe hemel viel de lelijkheid best mee. Ik was vooral heel erg onder de indruk.

We overnachtten op camping De Zwaaikom: een behoorlijk grote, typisch Nederlandse camping aan het water met ook een hoop stacaravans, permanente plekjes en een zwembad. (En ook zelf wc-papier meenemen naar de wc…) Op de camping zelf was het heerlijk rustig; nu ik geen druk, rondrennend kind meer ben, vind ik campings met een “om X uur moet je stil zijn”-regel echt een zegen. Toen ik terugkwam van het tandenpoetsen kwamen er wel tien luchtballonnen laag over, ook erg mooi!

‘s Nachts was het nog behoorlijk koud! Ik heb wel redelijk wat frisse nachtjes meegemaakt in een tent, maar ik kan me niet herinneren dat ik het zo koud heb gehad. Omdat we nog ruimte over hadden in onze rugzakken, besloten we dat het een goed idee zou zijn om onze fleece dekentjes mee te nemen naar Schotland voor een extra isolatielaagje.

Dag 2

De volgende ochtend waren we alweer vroeg ingepakt. We liepen onder andere langs de wijk Groot Driene (soort sentiment voor mij omdat daar de dichtstbijzijnde supermarkt was toen ik nog achter op het universiteitsterrein woonde) en door Slangenbeek, één van de mooiste wijken die ik ooit heb gezien, en waarvan het me absoluut geen straf lijkt om daar te wonen! Zoveel ruimte en groen 🙂

Bij de IKEA stopten we voor milkshakes en een much needed WC-pauze. Dit was namelijk mijn allereerste overnight hike terwijl ik ongesteld was. Gelukkig gebruik ik al een paar jaar een Organicup en merkte ik er bijna niks van: geen gedoe met om de paar uur maandverband of tampons vervangen in the middle of nowhere, maar aan het eind van de dag een siliconen cupje legen. Niks geen lekkage ook – ideaal!

Na de IKEA hadden we de keuze om de route een beetje in te korten: via de fietssnelweg direct naar huis of via de officiële route nog een ommetje maken in wat boerenland. Omdat we dat stukje weg al vrij recent tijdens een dagje geocachen van dichtbij hadden gezien, was de keuze snel gemaakt 😉