Hoe maak je bewust tijd om te gaan hiken?

with No Comments

In april hadden we de eerste mooie weken. Mei had ook prachtig weer. We zijn nu aangeland in juni en ik heb nog steeds geen fatsoenlijke wandeling erop zitten. Wat is dat toch? Is tijd maken zo moeilijk?

Drukte. Dingen te doen. Of zijn het excuses?

We zijn verhuisd, oma’s en zusjes waren jarig, binnenkort wordt mijn moeder 50, we moeten nog een housewarming houden, ik heb ook nog met mijn band een paar heer op het podium gestaan – ieder weekend had wel wat. En de rest van dat weekend ben ik dan een beetje aan het omscharrelen en chillen in huis. Maar ik wil verdikkie ook wandelen!

Heb jij er ook wel eens last van dat je maar niet toe lijkt te komen aan de dingen die je leuk vindt, terwijl er eigenlijk tijd zat lijkt te zijn? Vrije dagen die zomaar opeens voorbij lijken te zijn? We gaan eens bewust wat tijd maken en dan verdikkie op pad, no matter what!

1 – De oeroude agenda-truc

Het eerste wat je doet is je agenda erbij pakken: en voor alle mooie maanden (t/m oktober ofzo) ga je nu direct alle vrije weekenden volblokken met “wandelen”. Ook losse dagen kun je blokken voor mooie dagwandelingen. Zo, nu kan niemand nog tussen jou en je wandelweekenden komen.

2 – Verzamel mooie wandelroutes

Maak een lijst. En dan bedoel ik geen wandelwishlist, maar een stapel tastbare wandelroutes. Boekjes. Uitgeprinte routes. Kaarten. Misschien is een map een betere term! Verdeel deze routes in 3 categorieën:

  • Dagwandelingen die je graag wilt doen (wandelknooppunten met routebord en bezoekerscentra van natuurgebieden kun je ook in deze lijst opnemen – je hebt in ieder geval het idee dat je naar een bepaald gebied wilt en dat je daar een paaltjesroute gaat aantreffen).
  • Weekendhikes – meerdaagse trektochten van 2-3 dagen, die je makkelijk met het OV of met de auto kunt bereiken.
  • Grote hikes – ultragave langeafstandshikes die je écht moet plannen, zoals bijvoorbeeld de West Highland Way of het Pieterpad. Deze kun je beter bewaren voor grote vakanties.

3 – Check je gear

Neem een middagje de tijd om je gear weer bij elkaar te zoeken, en check of alles nog schoon is en werkt. Ruim alles op een makkelijk bereikbare plek op, eventueel inclusief paklijst, zodat je snel kunt inpakken zodra zich een weekend aandient. In oktober heb ik bijvoorbeeld spontaan mijn tas gepakt om een weekend op pad te gaan. 12 uur van tevoren bedacht.

Tip: Zorg dat je wat basics – zoals brandstof, repen en kampeermaaltijden – in je voorraadkast hebt liggen. Zo hoef je alleen wat noten en krentebollen te halen bij de supermarkt en je bent good to go!

4 – Op pad!

Je kunt nu aan zien komen wanneer je tijd hebt om te wandelen, en laat er nu niks tussen komen! Kies een paar dagen van tevoren welke route je gaat pakken, en zoek uit hoe je bij je startpunt komt. Bel campings of ze een plekje vrij hebben. Pak de avond van tevoren je tas in.

Wanneer ben jij voor het laatst op pad gegaan? Lijd jij soms ook aan het waar-blijven-mijn-weekenden-syndroom?

Shop the post

Meindl Matrei, A/B wandelschoen voor dames met brede voeten – Bever
Forclaz ultralight slaapzak – Decathlon
Backpack 50L – Decathlon

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.