3x wandelen langs de Rheinfall

with 5 Comments

3 wandelingen langs de Rheinfall, Zwitserland

Half Augustus was ik op bezoek bij een oude vriendin die naar Zwitserland is verhuisd. Ze woont in het stadje Schaffhausen, met een prachtig oud centrum, en de epische Rheinfall op loopafstand. De Rijn is in Zwitserland zo ongelofelijk anders dan in Nederland – niet van dat nare, vervuilde donkere water, maar doorzichtig en fris en ronduit prachtig!

Het gebied rondom Schaffhausen nodigt ontzettend uit tot wandelen – op iedere heuvel vind je wel wijngaarden, en overal vind je appel-, peren- en pruimenbomen, en allerlei verschillende (eetbare en niet eetbare) soorten bessen. Een paradijs! En ja, we hebben stiekem een paar druiven geproefd op onze wandeling. Ja, ik heb ook een appel geplukt “in het wild” en opgesnoept. Heerlijk.

De onderstaande wandelingen beginnen allemaal hetzelfde, maar verschillend in lengte. Wandelpaden en -routes zijn goed aangegeven met bordjes of geschilderde markeringen.

• Wandeling 1: Schaffhausen – Schloss Laufen – Schaffhausen (9 km loop)
  • Wandeling 2: Schaffhausen – Dachsen – Schaffhausen (12,5 km loop)
  • Wandeling 3: Schaffhausen – Osterfingen (17,5 km one way)

Deel A: Burg Munot – Rheinfall

Als startpunt neem ik maar even een lekker duidelijk punt in Schaffhausen: het fort Munot. Leuk om ook hier even rond te kijken – ze hebben een parkje met herten en een mooie rozentuin. Vanaf de zuiduitgang van het fort kun je via de Munotstieg bij de Rijn uitkomen. Sla rechtsaf en loop langs de Rijn, langs een paar bruggen, helemaal naar de Rheinfalls. Zo simpel is het!

Al vrij in het begin laat je de drukke weg waar je langs loopt achter je en de rest is een heerlijke wandeling tussen de Rijnoever en bloemrijke achtertuinen. Absoluut geen straf!

Op een gegeven moment kom je op een punt waar je kunt kiezen tussen linksaf de brug over naar Schloss Laufen, en rechtdoor richting een berg gratis viewpoints, Restaurant Park am Rheinfall, en een boat load aan tourist traps.

• Wandeling 2: Ga naar deel B1 en vervolgens B2.
  • Wandeling 1: Steek de brug naar Schloss Laufen over en ga naar deel B2.
  • Wandeling 3: Ga naar deel C.

Deel B1: Rheinfall – Dachsen – Schloss Laufen

Voor het rondje van 12,5 km volgde ik min of meer de bordjes voor rolstoelwandeling 896. Deze route bevat geen trappen, maar om nou te zeggen dat sommige van de wegen rolstoelvriendelijk waren… Het was af en toe ook een beetje een gepuzzel, omdat sommige stukjes waren afgezet en omgelegd toen ik er was. Maar het was heel goed te doen!

Eerst ben ik gewoon met de stroom touristen mee langs de viewpoints naar het restaurant gelopen. Hier heb je ook een snackbar en een paar kraampjes. Ook heb je hier de kans om het duurste patatje van je leven te eten (6,50 franc, ofwel 5,70 euro!). Vanaf hier heb ik de rolstoelbordjes 896 gevolgd naar de parkeerplaatsen, en vervolgens via de Nohlstrasse naar een gehuchtje dat volgens Google Maps geen naam draagt (of het is een deel van Dachsen).

Hier word je naar een brug gedirigeerd, waarna de route door Dachsen voert en je uiteindelijk via de Rheinfallstrasse bij Schloss Laufen uitkomt.

3 wandelingen langs de Rheinfall, Zwitserland

Deel B2: Schloss Laufen – Burg Munot

Bij Schloss Laufen loop je langs het busgedeelte van de parkeerplaats af. De makkelijke optie is hier om de weg naar beneden te pakken en langs de Rijn te lopen tot je in Flurlingen komt. In mijn geval was die weg afgezet en moest ik improviseren.

Ik pakte het wandelpad parallel aan de Lauferstrasse en liep zo onder de snelweg E41 door. Op een gegeven moment pak je de stoep langs de Lauferstrasse en loop je langs de noordwestrand van het dorp richting een rotonde. Loop langs de rotonde en pak het wandel/fietspad naar het noorden, opnieuw onder de E41 door, en zo Flurlingen in.

Op een gegeven moment kun je linksaf via de Kirchweg richting Rijn afdalen. Vanaf hier is het een kwestie van de rivier aan je linkerhand houden, en je kunt bijna niet meer verkeerd lopen of verdwalen, of je nou bordjes tegenkomt of niet.

Ik stak de Neuhauserstrasse over naar de Dorfstrasse. Op een gegeven moment zie je vanzelf weer algemene gele wandelbordjes opduiken met daarop Schaffhausen, of simpelweg Wanderweg. Op een gegeven moment heb je de optie om via een paadje linksaf te slaan en echt langs de Rijn te lopen. De eerste keer is dit een klein stukje, daarna moet je weer even de dichtstbijzijnde straat pakken (Gründenstrasse) die parallel aan de Rijn loopt, om vervolgens weer een paadje tegen te komen dat je naar de Rijn leidt.

Je loopt een heel eind over het gras van Flurlinger Badi, een plek waar je in de Rijn kunt zwemmen en op het gras kunt chillen. Op een gegeven moment kom je bij een brug uit. Hier loop je onderdoor (als het goed is staat er een gele ruit op (wandelpad markering). Vervolgens loop je het hele eind langs de Rijn, voorbij de dam, naar de brug vlakbij Burg Munot. Loop eerst even onder de brug door zodat je aan de chille kant van de weg zit, en steek dan de brug over. Vervolgens kun je teruglopen naar Burg Munot of neerstrijken bij Güterhof.

Deel C: Rheinfall – Osterfingen

Dit deel is eigenlijk een losstaande wandeling van Outdoor Active. Het startpunt ligt in een wijk vlakbij de Rheinfall. Ook hier loop je lekker met de toeristen mee om de Rheinfall heen. Op een gegeven moment, voordat je bij de souvenirshop komt (ongeveer tegenover Schlössli Wörth), loopt een paadje omhoog naar het noorden van de Rheinfallquai richting de Rheinfallstrasse.

Loop op de Rheinfallstrasse door tot je bij een zebrapad komt, en weer een haarspeldbocht kunt nemen onder het spoorviaduct door (Schweizerhofweg). Volg deSchweizerhofweg tot je aan de Zollstrasse komt, als het goed is, bevindt zich recht tegenover je een supermarkt (handig om nog wat extra hiking snackies en drinken in te slaan). Sla linksaf, en even later rechtsaf naar de Töbeliweg. Deze komt uit op de Langrietstrasse, waar je rechts de bushalte Neuhausen Herbstäcker hebt. Daar in de buurt kun je gele wandelbordjes spotten richting Osterfingen.

Vanaf hier is het makkelijk: de wandelroute naar Osterfingen is aangegeven met gele bordjes en gele geschilderde ruiten. Je loopt een groot deel door het bos, en bijna op het eind stuit je op een verborgen ruïne. Ja, je kunt naar boven klimmen. Nee, dan heb ik niet gedaan in verband met hoogtevrees. Na de ruïne moet je een eind heel steil naar beneden haarspelden. Mensen met meer hoogtevrees zouden dit als eng kunnen ervaren, ik voelde me zelf nog heel comfortabel zonder wandelstok. Maar we zijn heelhuids beneden gekomen!

Wanneer je in Osterfingen aankomt, kom je uit op een wat grotere weg (Dorfstrasse). Linksaf is bushalte Lindenhof. Hier kun je de bus naar Wilchingen pakken, vanwaar je de trein terug naar Schaffhausen kunt nemen.

Voor overzichtskaartjes (met dank aan de tochtenplanner van Outdoor Active), check mijn Secret Library!

Secret Library

Klik hier om zelf een wandeling te plannen.

5 Responses

1. Wanda

Leuk om te lezen! Wij zijn er zelf in juni geweest toen we vanuit de Elzas richting Vorarlberg zijn gereden. Echt prachtig om te zien!

• Charlotte

Hee wat leuk dat je daar ook geweest bent! 😀

2. Saskia

Ziet uit als een prachtig gebeid. Heb dit ooit eens op de “te bezoeken” lijst gehad toen we nog regelmatig in het zwarte woud kwamen met de motoren. het is erg helaas (nog) niet van gekomen.

• Charlotte

Nice, zwarte woud staat dan nog op mijn wishlist! Inclusief Schwarzwalder Kirschtorte natuurlijk 😀

3. Marcella Molenaar

Ziet er heel gaaf uit! Zwitserland staat al jaren op mijn (lange!) wishlist!