Whoohoo! Ons avontuur komt steeds dichterbij! Paul en ik hebben allebei vrij geregeld, de vliegtickets zijn geboekt, alle campings die we moesten reserveren zijn gereserveerd. In deze blogpost zet ik onze West Highland Way itinerary uiteen. Wil je zelf de WHW lopen, dan kun je je planning hierop baseren!

We hebben een hele planning gemaakt wat we per dag gaan doen: welke etappe lopen we? Waar overnachten we? Waar kunnen we boodschappen doen, en voor hoeveel dagen moeten we dan eten kopen? Dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden als je een trektocht gaat maken, en de boel een beetje budgetvriendelijk wilt houden.

Vandaag laat ik jullie zien hoe wij onze route gepland hebben! Wij willen gewoon relaxt lopen en van het landschap genieten. Verder doen we na afloop nog een dagje Ben Nevis en een dagje Glenfinnan (Harry Potter viaduct).

Als basis hebben wij de langstdurende kampeerplanning uit de Trailblazer guide genomen. Daar hebben we een beetje aan lopen sleutelen om het helemaal naar onze zin te maken.

Dag 1: Hengelo – Milngavie

We gaan met de trein naar Schiphol en vliegen met KLM naar Glasgow Airport. Met de trein gaan we dan nog het laatste stukje naar Milngavie.

Boodschappen: brandstof voor kookstel (mag waarschijnlijk niet mee in vliegtuig, zekere voor het onzekere enzo) en eten voor 2 dagen @ Tesco of Waitrose. Man, ik kan niet wachten tot ik mijn gezicht kan volduwen met Jacob’s Cheddars!

Overnachting: Premier Inn

Dag 2: Milngavie – Eastern Drumquhassle (17.5 km)

De eerste etappe! In het begin zit je nog redelijk in de Lowlands, dus kun je makkelijk kilometers maken. Halverwege de etappe zit Glengoyne Distillery, echt aan de route. Hier willen we graag een rondleiding inclusief whiskyproeverij – alvast moed indrinken voor de rest van de tocht! 😉

Overnachting: Drymen Camping

Dag 3: Eastern Drumquhassle – Cashel (16 km)

De tweede etappe, en het schijnt dat we deze dag de zwaarste klim van de route krijgen: Conic Hill. Er is ook een alternatieve route omheen, maar dat vinden wij kinderachtig 😉 En het uitzicht schijnt fenomenaal te zijn.

Boodschappen: 2 dagen eten @ Spar Drymen

Overnachting: Sallochy Campsite

Dag 4: Cashel – Rowchoish Bothy (10 km)

Een vrij korte etappe, maar onderweg hebben we de mogelijkheid om een kleine side quest te doen in de vorm van de beklimming van Ben Lomond. Met mooi weer gaan we dat vast doen. Regent het, dan zijn we gewoon lekker vroeg in de bothy en spelen we een middagje Yathzee ofzo.

Overnachting: Rowchoish Bothy

Een bothy is een soort eenvoudig huisje waar je gratis kunt overnachten: vier muren en een dak, meer is het eigenlijk niet. Vroeger sliepen er landarbeiders in, maar tegenwoordig worden ze door vrijwilligers onderhouden voor wandelaars.

Dag 5: Rowchoish Bothy – Inverarnan (16.5 km)

Op deze dag eindigen we voorbij Loch Lomond en gaan we écht de Highlands in!

Boodschappen: 2 dagen @ Beinglas Farm campsite shop

Overnachting: Beinglas Farm campsite

Dag 6: Inverarnan – Tyndrum (17.5 km)

Overnachting: By The Way hostel & campsite

Dag 7: Tyndrum – Inveroran (16 km)

Boodschappen: 2 dagen @ Brodie’s Tyndrum en eventueel wat extra supplies bij de Green Welly Stop.

Overnachting: Wildkampeerplaats vlakbij Inveroran Hotel

Hier moeten we dus goed opletten dat we voldoende water hebben. Gelukkig is er vrij dichtbij nog een waterpunt, dus dat moet goedkomen!

Dag 8: Inveroran – Kingshouse (16 km)

Overnachting: Gratis kampeerterrein tegenover King’s House Hotel

Dag 9: Kingshouse – Kinlochleven (15 km)

Deze etappe bevat de Devil’s Staircase, een van de steilste stukjes West Highland Way. Gelukkig schijnt hij heel erg mee te vallen volgens mensen die de route al eens gelopen hebben, en is Conic Hill zwaarder. We gaan het zien!

Boodschappen: 3 dagen @ Co-op Kinlochleven

Overnachting: MacDonald hotel & campsite

Dag 10: Kinlochleven – Glen Nevis (20 km)

We hebben de West Highland Way zo goed als uitgelopen! We zetten hier de tent een paar dagen op een camping in de buurt van de Ben Nevis, een lekker centrale uitvalsbasis.

Overnachting: 3 nachten @ Glen Nevis caravan & camping park

Dag 11/12: Ben Nevis & Glenfinnan Viaduct

Als we toch in de buurt zijn, is het zonde om niet de Ben Nevis op te gaan, en niet even het Harry Potter viaduct op de foto te zetten. En ja, er is een korte wandelroute langs de mooiste viewpoints. Hopelijk kan ik een mooi kiekje van dé trein schieten!

Afhankelijk van het weer kunnen we onze dagjes Ben Nevis en Glenfinnan omdraaien – je wilt namelijk absoluut niet met mist of slecht weer die berg op: volgens de Trailblazer kun je daadwerkelijk verdwalen op het plateau!

En natuurlijk lopen we op onze Glenfinnan-dag ook de West Highland Way officieel uit: even langs het echte eindpunt op weg naar het station 🙂

Boodschappen: 2 dagen @ Morrisons Fort Williams

Dag 13: Fort William – Hengelo

En dan is het alweer tijd om naar huis te gaan! We pakken een Cityline bus van Fort William naar Glasgow Airport: goedkoper en sneller dan de trein. Ook nu vliegen we met KLM, eind van de middag. Duurder dan Easyjet, maar qua tijd prettiger: zo weten we zeker dat we het vliegtuig kunnen halen, ook als we een beetje vertraging met de bus hebben.