Autorijden is niet de duurzaamste manier om je te verplaatsen. Ik heb het jarenlang prima met het OV en mijn fiets uitgehouden, maar op een gegeven moment had ik toch behoefte aan een rijbewijs. Maar is rijles verenigbaar met een duurzame lifestyle?

Duurzaam dilemma: rijles

Waarom ik tóch rijles wilde

Toen ik begon met studeren had ik geen behoefte aan een rijbewijs. Gratis OV, een fantastische verbinding van A naar B, een prima fiets erbij, niks te klagen. Ook niet toen ik naar Enschede (en later Hengelo) verhuisde. Rijles had ik niet nodig.

De afgelopen jaren voelde ik me echter steeds meer afhankelijk worden van anderen: met mijn stage piano iedere week naar bandrepetitie was ontzettend naar met de bus en trein (en naar het station lopen was geen optie met dat zware ding).

Ook popkoor was lastig met het OV: de verbinding naar Vasse is niet geweldig, al helemaal ’s avonds laat. Dus dat was geen optie en ik sloot me aan bij een carpoolgroep uit Delden en Borne. Die begon helaas wat uit elkaar te vallen, dus moest ik steeds vaker wat anders regelen. Op de fiets is voor een keertje wel leuk in de zomer als het mooi weer is, maar absoluut niet structureel.

Daarnaast voel ik me toch wat bezwaard dat Paul iedere keer moet rijden als we naar familie gaan, altijd maar bob is. Hij doet het met liefde en vindt he niet erg, maar ik vind het een fijn idee dat ik het af en toe van hem kan overnemen. Alles bij elkaar opgeteld tijd voor een rijbewijs!

De keuze voor een rijschool was snel gemaakt: Brünen, net als Paul. Hij was erg positief over zijn instructeur (en daar heb ik ook lange tijd les van gehad).

Waarom geen duurzame rijschool?

Om heel eerlijk te zijn: daar had ik een jaar geleden nog niet eens bij nagedacht. Ik zag de CO2-uitstoot van rijlessen als een noodzakelijk kwaad. Pas recent vroeg ik me af of er eigenlijk ook rijscholen met elektrische auto’s zijn.

Mijn eerste prioriteit was het vinden van een autisme-vriendelijke instructeur: iemand die geduld met me zou hebben als ik dingen niet zo snel onder de knie zou krijgen als gemiddeld, die het begreep als ik me slecht zou kunnen concentreren als er veel tegelijk op me afkwam. Brünen heeft een heel leger aan autisme-, faalangst- en eigentempo-instructeurs, dus daar zat ik helemaal goed!

CO2 van rijles Compenseren

Wat ik wel heel belangrijk vind, is om na het halen van mijn rijbewijs de uitstoot van mijn rijlessen te compenseren. Iedere les rijden we van Hengelo naar Enschede en weer terug, plus nog wat gezigzag in kleine straatjes. Dat is toch al gauw zo’n 40 à 50 kilometer per les.

Wanneer ik klaar ben met rijles en mijn rijbewijs heb, tel ik dus hoeveel lessen (en examens!) er in mijn agenda staan, dat vermenigvuldig ik met 50 en dat voer ik in in de CO2-calculator van Trees For All. Gelukkig heb ik les in een kleine bezine-auto.

Autokeuze na mijn examen

Wij hebben op dit moment een tweedehands, handgeschakelde, kleine benzine-auto (VW Up). Paul wil die eerst helemaal oprijden voordat we een nieuwe auto kopen, en gelijk heeft hij. Voor mij iets minder fijn, omdat ik ga voor een automaat-rijbewijs (handgeschakeld lukt me niet ivm autisme).

Wanneer het tijd is om een nieuwe auto uit te zoeken, willen we graag een elektrische auto, met oog op de toekomst. Paul verwacht dat tegen de tijd dat ons Upje op is, de markt voor elektrische auto’s groter is en er meer kleine elektrische auto’s met wat groter bereik zijn. De huidige kleine elektrische auto’s zijn namelijk vooral stadsautootjes, wil je een langere rit kunnen maken, dan zit je al gauw aan zo’n enorme bak vast, en dat willen we niet.

(En die grote, opgeblazen auto’s zijn ook nog eens f*ck ugly…)

NS Greenwheels

Wat doe ik dan in de tussentijd wanneer ik een auto nodig heb? In eerste instantie wilde ik een NS Greenwheels abonnement, maar ik kwam erachter dat het gros van hun auto’s handgeschakeld is, helaas. De weinige automaten die ze hebben, staan niet hier in de buurt 🙁

Dus NS, verbeterpunt voor jullie! Hoeveel mensen zouden er teleurgesteld hebben weggeklikt nadat ze hetzelfde concludeerden als ik? Zorg dat Greenwheels óók toegankelijk wordt voor mensen die om wat voor reden dan ook geen schakel-rijbewijs hebben!

Huurauto

Daarnaast heb ik even gekeken naar hoeveel het zou kosten om een elektrische auto te huren om af en toe ergens heen te kunnen rijden. Hell, dat kost je hon-der-den euro’s aan borg! Begrijpelijk, elektrische auto’s zijn duur, maar ik kan nou niet zeggen dat ik dat als startend ondernemer standaard op mijn rekening heb staan ofzo…

Een niet-elektrische automaat is gelukkig een stuk goedkoper, maar dan moet ik dus wel de concessie doen dat ik nog op fossiele brandstoffen rijd.

Ofwel: ik ben er nog niet uit!

Wat zou ik achteraf anders doen?

Nogal wiedes, ik zou niet alleen kijken naar een autisme-vriendelijke instructeur, maar ook naar een rijschool die oog heeft voor het milieu. Bijvoorbeeld door les te geven in een elektrische auto, of door hun uitstoot te compenseren.

Heb jij duurzaamheid overwogen bij je keuze voor rijlessen? Vertel het me in de comments!

Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te inspireren om duurzamer te leven. Het runnen van een blog is echter niet gratis: denk aan hosting-, reis- en redactiekosten. Om CherryCharlie op termijn vrij te krijgen van lelijke banneradvertenties, wil ik een beroep doen op mijn lezers: Kun je deze blogpost waarderen, geef dan een kleine gift ter waarde van een kop koffie (€2,50). Hoe meer lezers dit doen, hoe sneller CherryCharlie bannervrij is. Dankjewel!

Bovenstaande knop stuurt je naar de veilige PayPal-omgeving.

1 reactie op “Duurzaam dilemma: rijles”

  1. Pingback: CO2 compenseren van mijn rijlessen: waarom en hoe? • CherryCharlie.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.