Half november ben ik een dagje naar Groningen geweest om één van mijn favoriete zeepmakers te interviewen: Anita van der Bos van de webshop Forest Fragrances. Zij is ooit begonnen als hobby-zeepzieder (net als ik), maar heeft daar een mooi bedrijf van weten te maken! In dit interview vertelt ze over duurzaam ondernemen, hoe spannend klantcontact kan zijn, veiligheid tijdens het zeep maken en natuurlijk ook wat over haar eigen producten.

Interview met Anita van Forest Fragrances

Anita, leuk dat je geïnterviewd wilt worden over Forest Fragrances! Als eerste: wie ben je en wat doe je?

Ik ben Anita, ik ben 30 jaar en ik ben mijn bedrijf in natuurlijke huidverzorgingsproducten gestart deels uit noodzaak, maar ook deels omdat ik een hobby zocht.

Beetje uit de hand gelopen hobby?

Behoorlijk uit de hand gelopen, het is nu echt een bedrijf naast mijn andere werkzaamheden. Ik ben namelijk ook PhD aan de universiteit hier in Groningen, dus dat zijn inmiddels twee fulltime banen: mijn bedrijf en mijn promotietraject.

Wanneer en waarom ben je begonnen met zeep maken?

Ik ben 5 jaar geleden begonnen, op 17 november, dus ik besta volgende week 5 jaar.

Gefeliciteerd!

Voor mijn opleiding was ik veel bezig met lezen en achter de computer zitten, maar ik wilde daarnaast graag iets creatiefs doen met mijn handen. Dus ik heb verschillende dingen geprobeerd, waaronder tuinieren, maar dat was niet echt aan mij besteed. Later las ik een keer onder de douche de ingrediënten op mij douchegel, en dacht ik: Wat is dit? Moet dat erin zitten? Toen ben ik gaan onderzoeken wat er nou eigenlijk in een douchegel zit, en via zo’n hele Wikipedia hole kwam ik uiteindelijk uit op het zelf maken van zeep. Toen dacht ik: Hee, dat is leuk, dat wil ik wel proberen!

En dat resulteerde in een eigen webshop?

Toen kwam ik erachter dat sommige ingrediënten niet nodig zijn, of duurzamer kunnen, dat een plastic verpakking ook niet altijd hoeft. Zo is het van een hobby in een duurzame webshop veranderd. 

Wat is het achterliggende concept van Forest Fragrances? Wat zijn belangrijke waarden voor jou?

Ik vind het belangrijk dat producten plasticvrij zijn, en dat het lokaal en kleinschalig blijft, dus dat mensen echt de producten in handen krijgen die ik van begin tot eind heb gemaakt. Dierproefvrij is ook belangrijk. Luxe gecombineerd met duurzaamheid: een verantwoord momentje voor jezelf creëren.

Dus een lekker spagevoel…

…maar guilt free.

Een beetje hierop voortbordurend: wat is duurzaam ondernemen voor jou? Zie jij jezelf als duurzame ondernemer?

Ik zie mezelf zeker als duurzame ondernemer. Achter je zie je bijvoorbeeld een doos verpakkingsmateriaal die ik hergebruik om glazen potjes mee in te pakken. Ik hergebruik dozen, die staan allemaal hier. En de verpakkingen van mijn zeep zijn van ongebleekt karton. Verpakkingen die makkelijk te recyclen zijn: glas, aluminium, papier. Ook de “pinda’s” hergebruik ik. Ik bewaar alles wat hier binnenkomt en dat hergebruik ik.

Wat zijn eigenlijk je eigen favoriete producten, om te maken én om te gebruiken?

Ik vind de zepen het leukst om te maken, en dan voornamelijk het snijden. Je snijdt zo’n zeep in 15 stukken en ieder stukje is weer anders. Bij ieder stukje wat ik in de kast zet, verwonder ik me weer over hoe het eruit ziet.

Ik gebruik ook alles zelf, al mijn zepen. Momenteel ben ik fan van een kaarsje aansteken in de douche, of een wax melt, voor een extra geurbeleving.

Wat vind je het moeilijkst of het minst leuk aan zelf een bedrijf hebben?

Het is jammer dat ik mezelf niet kan klonen. Er zijn zoveel dingen die ik zelf doe, waardoor er weinig tijd overblijft voor het creatieve aspect van mijn bedrijf. En juist dat creatieve is zo leuk, ik wilde wat met mijn handen doen in plaats van zoveel achter de computer te zitten. Nu zit ik toch voor mijn eigen bedrijf weer veel achter de computer:
zakelijke mail, boekhouding (samen met Marcel), administratie, productteksten schrijven, nieuwsbrieven typen, productfoto’s, de webshop onderhouden… Superveel bureauwerk toch weer hoor!

Wat ik persoonlijk het spannendst vind, is de zakelijke mail, het klantencontact, de vragen beantwoorden. Ik vind het hartstikke leuk dat mensen interesse in mijn producten hebben, maar ik heb ook een paar keer vervelende berichtjes gehad op Instagram, of van jaloerse conculega’s. Als ik nu nieuwe mailtjes zie in mijn inbox, denk ik “ojee, wat zou er aan de hand zijn” in plaats van “wat leuk, mensen hebben interesse in mijn producten”.

Dus klantcontact is eigenlijk heel spannend voor jou?

Ja. Meestal is het hartstikke leuk, maar soms heb je er een gemeen mailtje tussen, en dat heeft best veel impact op mij. Ik ben een gevoelsmens: een negatieve reactie kan lang effect op me hebben. Mij beste vriendin heeft een tijdlang mijn zakelijke email afgehandeld, omdat het me allemaal even teveel werd. Daardoor kreeg ik weer wat rust. Inmiddels is er meer balans in mijn leven en doe ik het zelf weer.

Dat is iets waar ik niet in eerste instantie aan zou denken, maar inderdaad – ik heb laatst een interview gegeven voor Nu.nl, en daar durfde, wilde ik eigenlijk ook de comments niet te lezen.

Je wilt inderdaad die reacties niet lezen, want je weet dat er, vooral op zo’n platform, negatief wordt gedaan. Ook in die categorie “het bonnetje”, als mensen laten zien dat ze bijvoorbeeld duurzaam of gezond leven, op alles is wel wat aan te merken. Gelukkig is 99% van de mailtjes die ik krijg wél positief en enthousiast.

Gelukkig maar! Paul heeft destijds wel de comments voor mij gelezen onder mijn interview. Ging toevallig ook over zeep maken, maar dan als hobbyist.

Ik heb ze ook niet gelezen, ik wilde ze ook niet lezen, omdat ik me er als mede-zeepmaker ook aan zou ergeren, of geagiteerd zou kunnen raken.

Even voor de mensen die meeluisteren / meelezen: Paul las in de comments van dat interview dat heel veel mensen vielen over natriumhydroxide, dat dat een agressieve en gevaarlijke stof is, dat je dat echt niet kunt doen als hobbyist. Hoe sta jij daar eigenlijk tegenover?

Ik vond het heel spannend om met natriumhydroxide te gaan werken. Ik stond – toen nog in de keuken – met handschoenen en alles, heel voorzichtig alles erin te scheppen. Nu ben ik er meer vertrouwd mee. Er zijn namelijk zoveel bestanddelen waarmee je voorzichtig moet zijn. Maar je moet ook voorzichtig zijn als je een kaars aansteekt, of kokend water gebruikt om thee te zetten. Maar natriumhydroxide zit altijd in een afgesloten emmer, de deur is altijd dicht, en ik zorg er wel echt voor dat alleen ik ermee bezig ben.

Dus de katten kunnen niet zomaar binnenkomen, bijvoorbeeld?

Nee, die mogen niet in mijn zeepkamer komen. Mijn vriend moet ook altijd kloppen als ik daar bezig ben.

Puur voor de veiligheid?

Klopt. En natriumhydroxide wordt ook gebruikt om pretzels te laten glanzen, dus het is ook iets wat je eet. Maar het is inderdaad een agressieve stof. 

Het is ook niet per se de stof zelf… hoe moet ik dat zeggen?

Het is meer de reactie die een stof uitlokt met water of je huid, de oliën in de zeep. 

Dat! Een stof is niet per se goed of slecht, het gaat erom waar je het mee combineert. Gaan we van deze kleine side trip terug naar de vragen: Waar zijn je producten te koop naast je eigen webshop?

Naast mijn eigen webshop heb ik een aantal wederverkopers en liggen mijn producten bij een paar concept stores. De grootste is Van De Maker in Tilburg, zij hebben bijna mijn hele assortiment te koop.

Wauw, dus ook helemaal aan de andere kant van Nederland.

Ja, ik ben vrij populair in het zuiden, en ook in het westen. Inmiddels is er ook een verkooppunt in Leeuwarden bijgekomen, in de Blokhuispoort. Een klant van mij heeft daar een plasticvrije webshop, en toeristen kunnen daar ook binnenwandelen. Daarnaast heb ik nog een aantal wederverkopers via hun eigen webshop, zoals Dots of Nature. Die staat ook vaak op markten met mijn producten en andere plasticvrije producten. Maar nu de markten veel zijn afgelast, vooral de webshop. Ook heb ik een aantal whitelabellers.

Voor de mensen die niet bekend zijn met dat begrip, wat is whitelabel eigenlijk?

Whitelabel is dat je mijn product inkoopt, maar mijn stempel staat er niet op, en het komt ook niet in mijn verpakking. Die klanten zijn daar zelf verantwoordelijk voor, ze kunnen er hun eigen merknaam en logo op zetten. Dus ik maak het product, en zij verkopen het onder hun eigen naam.

Dus theoretisch zou Dille & Kamille – om maar een naam te noemen – zeep bij jou kunnen bestellen met hun eigen merk?

Ja!

Dat is wel heel gaaf, als dat soort dingen gebeuren.

Ja, en heel veel werk!

Kan ik me voorstellen. Ik noem nu ook wel een heel grote partij.

Ik werk voornamelijk met kleinere klanten.

Is dat dan in Groningen, of in heel Nederland? Misschien zelfs buiten Nederland?

Die zitten momenteel allemaal in Nederland, en twee beautysalons in België die een aantal kaarsen en wax melts onder eigen label verkopen.

Wat voor toffe dingen heb je op dit moment allemaal in de pipeline zitten? Wat kunnen we binnenkort verwachten van Forest Fragrances?

Er komen acht nieuwe zepen aan: de Herbal Collection. Het zijn palmolievrije zepen met etherische oliën, en ze zijn gekleurd met kruidenpoeders. Het is een aanvulling op het ambachtelijke recept wat ik nu heb, waar voornamelijk huidvriendelijke synthetische geurolie in zit.

Dus de Herbal Collection is helemaal natuurlijk? Ik ben heel benieuwd!

Ik ook! Heb het nog niet eerder op zo’n grote schaal gedaan. Maar als hij gesneden en klaar is, dan krijg je een stukje. Ben heel benieuwd wat jij als primeur ervan vindt!

Dat vind ik echt heel lief, dankjewel! Laatste vraag voordat we zeep gaan maken: waar kunnen mensen jou vinden op internet?

Ik heb een webshop, ForestFragrances.nl. Ook ben ik heel actief op Instagram. Ik vind het leuk om met klanten te chatten, en om reviews en foto’s binnen te krijgen. Daarnaast heb ik een Facebookpagina. Ook ben ik bezig met bloggen. Vind ik heel leuk, maar het kost wel allemaal tijd. Daarom ben ik minder actief op bloggebied dan ik zou willen.

Dankjewel voor dit interview, Anita!

Neem zelf een kijkje bij Forest Fragrances

Disclaimer: Ik ben fan van Forest Fragrances en koop daar graag o.a. mijn conditioner. Dit interview was mijn eigen initiatief, maar als bedankje mocht ik een aantal producten van Forest Fragrances meenemen.

Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te inspireren om groener en duurzamer te leven. Maar kwalitatief bloggen kost tijd en geld. Als het financieel kon, zou ik fulltime met CherryCharlie.nl bezig zijn!

Daarom heb ik me aangesloten bij Petje.af: lees je veel van mijn artikelen, raak je regelmatig geïnspireerd door mijn blog, support mijn werkzaamheden dan met een eenmalige of maandelijkse bijdrage.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top