Gelukkig kunnen we wandelen - voorkant

Wil je meer wandelen, maar raak je een beetje uitgekeken op je standaard blokje om? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat wandelen allemaal voor je lichaam en geest kan betekenen? Annabel Streets geeft je in Gelukkig Kunnen We Wandelen een jaar lang inspiratie om bijzonder te wandelen – of dat nou een compleet andere omgeving is, of je vertrouwde ommetje vanuit een ander perspectief.

Gelukkig Kunnen We Wandelen is een lekker handzame paperback met korte, toegankelijke hoofdstukken die makkelijk weglezen.

Ieder hoofdstuk heeft eigenlijk dezelfde opbouw: Het begint met een anekdote of een interessante wetenswaardigheid, daarna een samenvatting van interessant gerelateerd wetenschappelijk onderzoek, en daarna een paar tips om zelf op de genoemde manier te wandelen en de voordelen daarvan te ervaren.

Zo heb je wandelingen die je in een andere omgeving brengen, wandelingen die je vertrouwde omgeving in een nieuw perspectief plaatsen, wandelingen met de focus op een bepaalde lichamelijke functie (zoals je ademhaling) en wandelingen gecombineerd met een andere activiteit.

Een greep uit de hoofdstukken:

Week 1 – Wandel in de kou

Meestal blijven we lekker veilig binnen in de warmte wanneer het buiten koud is of zelfs sneeuwt. Maar wandelen in de kou is heerlijk! Toen er afgelopen winter zoveel sneeuw was gevallen, hebben Paul en ik ook uren buiten doorgebracht. De koude lucht voelt zo heerlijk verfrissend, en warme chocolademelk smaakt éxtra lekker als je in de kou bent geweest.

Daarnaast stimuleert wandelen in de kou de aanmaak van bruin vetweefsel (het soort vetweefsel dat juist vet verbrandt) en helpt het allergieën en luchtwegklachten te verminderen.

Gelukkig kunnen we wandelen - achterkant

Week 2 – Verbeter je pas

Lopen is lopen, toch? Nou… Nee. Er zijn zoveel manieren om je voeten neer te zetten en je lichaam te bewegen wanneer je wandelt, en de meeste mensen zijn zich daar helemaal niet bewust van.

Sommige houdingen geven je juist energie, andere houdingen slurpen energie. Sommige manieren van lopen kunnen je zelfs extra gevoelig maken voor blessures. Een goede uitlijning van je skelet doet niet alleen wonderen voor je lichaam, maar kan je ook een zelfverzekerd gevoel geven.

Week 16 – Verzamel afval terwijl je loopt

De duurzaamheids-geek in mij móést natuurlijk dit hoofdstuk even noemen. Een veelvoorkomende reden om te gaan wandelen, is om van de natuur te genieten. Maar dat genot wordt vaak bedorven door mensen die hun afval overal en nergens hebben neergepleurd. Not cool bro.

Door af en toe afval te verzamelen, houd je je favoriete wandelroute schoon en krijg je zelf ook een goed gevoel door je goede daad. Daarnaast: afval trekt afval aan. Als er al wat ligt, gooit men er makkelijk iets bij. De meeste mensen zijn toch wat terughoudender om afval in een schoon gebied achter te laten.

Gelukkig kunnen we wandelen - binnenwerk

Week 21 – Volg een leylijn

Wat is dit voor zweverig spiriwiri-gedoe? Ja, dat was ook mijn eerste reactie op dit hoofdstuk. Maar dat valt dus heel erg mee! Het viel landschapsfotograaf Alfred Watkins in 1921 op dat je altijd wel een rechte lijn door 4 opvallende punten in het landschap kunt trekken, bijvoorbeeld een bron, kasteel, rest van een oud pad of bergpas.

Hij bedoelde er in eerste instantie geen gekke dingen mee (hoewel zijn bewering dat het een “historische supersnelweg was waarover onze verre voorouders liepen” misschien wat vergezocht is), hoewel leylijnen verrassend vaak samenvallen met middeleeuwse pelgrimswegen of ondergrondse waterlopen. Uiteindelijk hebben aanhangers van de New Age beweging er allemaal zweverige “betekenissen” aangegeven.

Annabel Streets gebruikt het vooral als manier om een bijzondere wandeling te creëren: vaak vind je op de lijn meer kenmerkende punten wanneer je je uit je hoofd en van de papieren kaart daadwerkelijk fysiek in het landschap verplaatst.

Week 29 – Wandel op blote voeten

Is het je wel eens opgevallen dat we op blote voeten doorgaans anders lopen dan op schoenen? Evolutiebioloog Daniel Lieberman ontdekte dat het dragen van schoenen met dempende zolen ervoor zorgt dat we zwaarder gaan lopen en daardoor onze knieën meer belasten. Latere onderzoekers zagen dat op blote voeten lopen rugpijn vermindert, en er is sinds kort ook onderzoek naar de opwaartse krul in de teenruimte die mogelijk onze voeten verzwakt, wat voor blessures kan zorgen.

Zoveel herkenning in dit hoofdstuk, en opeens ging er een lichtje branden. Zelf heb ik platvoeten, en vrij snel last van mijn peesplaat en andere overbelastingsverschijnselen als ik langere einden wandel. Terwijl de mens juist gebouwd is om lange afstanden op twee benen te lopen!

Tijdens het lezen van dit hoofdstuk kreeg mijn interesse in barefoot schoenen een nieuwe boost en ik overweeg om daadwerkelijk een paar te kopen. Zeker nu ik *alweer* een peesblessure aan mijn voet heb. Daarnaast schijnen barefoot schoenen ook meer ruimte voor de voorvoet te hebben, waar ik als persoon met brede voorvoet ook erg blij van word.

Hier is het laatste woord nog niet over geschreven 😉

Mijn oordeel

Waardering: 5 uit 5.

* Affiliate link. Koop je via zo’n link iets bij een webshop, dan krijg ik een klein percentage van jouw aankoopbedrag. Accepteer je marketingcookies van de betreffende website, dan kan ik ook commissie vangen als je een paar dagen later een aankoop doet. Zo help je CherryCharlie online te houden. Meer informatie vind je hier. Dankjewel!

Tip: Koop dit boek via de Libris-link bij je lokale boekhandel, dan sla je twee vliegen in één klap. Je steunt namelijk aan de ene kant je lokale boekhandel, en aan de andere kant krijg ik een betere commissie dan bij Bol.

Disclaimer: Ik heb dit boek gekregen van de uitgever. Natuurlijk is alles wat ik schrijf mijn eigen mening en streef ik er altijd naar om een eerlijk en inspirerend artikel voor jullie te schrijven!

Scroll naar top