Persoonlijke case study: Hoe nieuwe dingen leren je mening kan veranderen

Een tijdje geleden kreeg ik weer van die vervelende geadresseerde reclame van de Postcodeloterij in mijn brievenbus. Ik postte er chagrijnig over op Instagram Stories: ik heb een nee-nee sticker, probeer bewust minder afval te produceren, niet cool dit. Een bekende van mij die voor de Postcodeloterij werkt, liet me echter een ander perspectief zien, en veranderde mijn mening een complete 180 graden. Hoe? Dat lees je hieronder.

Om direct even duidelijk te zijn: Deze blogpost is NIET gesponsord door de Postcodeloterij. Dit is mijn eigen initiatief, omdat ik het belangrijk vind dat je weet dat je van mening mág veranderen, en dat je daarvan kunt leren.

Mijn beeld van loterijen

Ik houd niet zo van loterijen en gokken. Ik zie het als verslavende geldverspilling, de kans dat je iets wint is nihil.

Ik vind het dan ook heel vervelend om reclame hiervoor in mijn brievenbus te krijgen, zeker als het geadresseerde reclame is die op deze manier sneaky de nee-nee sticker omzeilt. Iedere keer weer. Reclame die bij iedere Nederlander in de bus valt en aanzet tot een verslavende gewoonte.

In mijn ogen waren loterijen duivelse zakkenvullers die teerden op andermans zwakheid (lees: gokverslaving). Niet zo best.

Toen ik dus weer eens zo’n irritante envelop in mijn brievenbus had, postte ik op Instagram Stories dat ik dat om meerdere redenen niet okee vond: ten eerste de pure verspilling van grondstoffen en het produceren van onnodig afval, en ten tweede het proberen aanzetten van heel Nederland tot zoiets onethisch als gokken.

Ik tagde de Postcodeloterij, benieuwd wat zij te zeggen hadden.

“Ze doen ook veel goeden dingen”: Greenwashing gimmick of niet?

Anyway, op een gegeven moment kreeg ik een berichtje van een bekende. Hij vertelde me meer over de postcodeloterij: dat ik inderdaad een goed punt had, maar dat de Postcodeloterij er alles aan doet om dit zoveel mogelijk te verminderen.

Zo is FSC de norm en ondersteunen ze producenten om duurzame productiemethoden te ontwikkelen. Hun voordeelagenda wordt voor een groot deel cradle-to-cradle ontwikkeld, en ze geven een half miljard per jaar aan goede doelen op het gebied van natuur en milieu.

“Zie het als een investering: met deze mailing stoten we zo min mogelijk CO2 uit, die we ook nog compenseren, maar we kunnen andere organisaties in staat stellen om heel veel meer CO2-uitstoot te voorkomen!”

Ik had er een hard hoofd in.

Een half miljard, dat klonk natuurlijk als heel veel. Maar hoeveel procent van de complete opbrengst was het nou eigenlijk? Hoeveel verdween er in de zakken van directeuren en managers en andere rijkelui die echt geen extra geld meer nodig hadden?

En ik zag de gelukkige winnaars al in gedachten hun geld uitgeven aan grote huizen, dikke auto’s en vervuilende vliegreizen.

Was het geen slimme greenwashing gimmick?

Ik kreeg het advies om het jaarverslag maar eens door te lezen: “De interessantste info ziet er het saaiste uit en staat achterin.”

Hè bah, jaarverslagen doorspitten. Cijfertjes ontcijferen. Getsie. Niet bepaald mijn hobby.

Ik wilde gewoon een simpel antwoord: Geeft de Postcodeloterij aan goede doelen omdat ze écht de wereld willen verbeteren, of is het een soort aflaat om de aandacht af te leiden van de niet zo groene kanten van de bedrijfsvoering, zoals bij zoveel grote merken?

Antwoord van de Postcodeloterij

Inmiddels raakte ik ook aan de praat met de Postcodeloterij zelf, dat had ik niet verwacht!

Eerst simpelweg om mijn adres uit hun bestand te halen. Heel netjes, dat was een bonuspunt voor de Postcodeloterij.

Ook kreeg ik antwoord op waarom ze geadresseerde post sturen: hun loten zijn niet te koop in de winkel, alleen per post, email of online. Bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens speelt via deze weg mee met de Postcodeloterij of een andere Goede Doelenloterij.

De goede doelen rekenen op die jaarlijkse steun, maar hiervoor moeten er wel genoeg mensen blijven spelen. De brievenbuspost zorgt voor een aanzienlijk deel van de lotenverkoop, dus is voor de Postcodeloterij niet makkelijk vervangbaar.

Ze zoeken wel voortdurend naar andere manieren om mensen aan te sporen een lot te kopen en daarmee bij te dragen aan een betere wereld.

De drukwerkbranche gebruikt al standaard FSC- of PEFC-papier, maar de Postcodeloterij draagt actief bij aan het verder verduurzamen van die branche, bijvoorbeeld met bio-inkt en cradle-to-cradle inkt (inkt is namelijk vervuilender dan papier) en CO2-compensatie van de productie en bezorging.

Klinkt goed, maar is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

Toch maar het jaarverslag lezen

Ondertussen had ik toch maar het jaarverslag opgezocht, in de hoop dat ik daar écht het antwoord kon vinden.

And I did.

De postcodeloterij is namelijk OPGERICHT met als doel een onafhankelijke geldbron te creëren voor goede doelen, zodat die daadwerkelijk een verschil konden maken.

Dat veranderde mijn complete perspectief op de Postcodeloterij.

In plaats van mensen met spam aanzetten tot gokken en de boel afkopen met een paar schenkingen aan goede doelen, was het juist andersom: De Postcodeloterij wil veel aan goede doelen kunnen schenken, en daarom spammen ze heel Nederland plat!

Met als voordeel dat óók het type mensen wat niet geïnteresseerd is in het geven aan goede doelen, tóch geld aan goede doelen geeft.

Damn. Mindfuck.

180 graden mindswitch

Daar zat ik dan even met mijn mond vol tanden. Mijn beeldvorming van de Postcodeloterij door hun manier van loten verkopen en kitscherige kerstreclames met zoveel mogelijk BN’ers was compleet verkeerd!

Natuurlijk moet ik dat op Instagram wel even recht zetten.

Een interessante les: door die beeldvorming en weinig échte informatie was ik heel achterdochtig over de groene daden van de Postcodeloterij, maar door eens goed in hun jaarverslag te duiken, realiseerde ik me dat ik fout zat.

Soms is het moeilijk om je fouten toe te geven.

Dat kan komen door je ego, door het feit dat je een publiek figuur bent, omdat je door de jaren heen het idee hebt gekregen dat je je mening niet mag veranderen of omdat je misschien wel denkt dat je wordt weggehoond als je je fouten toegeeft.

Maar tot nieuwe inzichten komen en toegeven dat je het verkeerd had, voelt goed! Het geeft je de ruimte om daadwerkelijk van die fouten te leren en je verder te ontwikkelen als mens.

En daar word je alleen maar beter van.

En dat halve miljard naar goede doelen? Daarmee is de Postcodeloterij dus de op-één-na-grootste fondsenwerver voor goede doelen TER WERELD.

Ga ik nu spontaan loten kopen? Nee. Ten eerste heb ik daar niet het inkomen voor en ten tweede geef ik liever direct aan goede doelen. Maar ik draag de Postcodeloterij nu wél een warm hart toe.

Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te inspireren om groener en duurzamer te leven. Kun je dit artikel waarderen, support me dan met een bijdrage ter grootte van een kop thee. Dankjewel!

1 reactie op “Persoonlijke case study: Hoe nieuwe dingen leren je mening kan veranderen”

  1. Statistisch gezien is de verwachte winst bij welke loterij dan ook natuurlijk kleiner dan 0, simpelweg omdat er minder prijzengeld wordt uitgekeerd dan er aan inleg binnen komt. Dus als je een beetje rationeel nadenkt, doe je aan geen enkele loterij mee als je enige motief om mee te spelen de mogelijke winst is.
    Mensen zijn echter notoir slecht in het inschatten van kansen, en er zijn deelnemers die (ook) andere motieven hebben om mee te spelen, zoals de kick van het kijken naar de trekking, of het indirect doneren aan goede doelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top