Behind the scenes: Resultaten van het CherryCharlie lezersonderzoek

Rond de jaarwisseling heb ik een tijd lang een link naar een enquête gedeeld onder iedere blogpost. Google Analytics kan me een hoop vertellen, maar niet waar ik het meest nieuwsgierig naar ben: hoe jullie CherryCharlie ervaren. Dit zijn de resultaten!

Behind the scenes: Resultaten van het CherryCharlie lezersonderzoek

Ten eerste: er waren niet heel veel respondenten, dus de uitslagen zeggen niet alles. Wel kwamen er een aantal verrassende dingen naar boven. Wil je meer weten over hoe betrouwbaar statistieken zijn, check dan “Het bestverkochte boek ooit (met deze titel)“.

Ik heb mijn enquête ingedeeld in meerdere delen: ten eerste wilde ik weten wat voor lezers de enquête überhaupt invulden, en daarnaast de inhoud: hoe volgen jullie me het liefst, welke content kunnen jullie het meest waarderen, en wat vinden jullie eigenlijk van advertorials?

Over de respondenten

Persoonlijke band
De meeste lezers die aan mijn lezersonderzoek hebben meegedaan, kennen me persoonlijk en zijn op die manier ooit op CherryCharlie terecht gekomen. Eén iemand heeft me ooit via Google gevonden.

Trouwe bezoekers
Het gros van de respondenten bezoekt CherryCharlie al een jaar of langer, hoe cool!

Nieuwsbrief en Instagram
De meeste respondenten blijven op de hoogte via mijn nieuwsbrief (klik hier om je in te schrijven) of via Instagram. Geen wonder, ik ben daar heel actief en heb daar ook echt vrienden gemaakt!

Favoriete onderwerpen

Vooral duurzaamheid
Duurzaamheid steekt met kop en schouders boven de rest uit. Verder doen outdoor en DIY het erg goed, maar het scheelt niet veel met food en boeken.

Favoriete duurzame blogposts

  1. Tips om duurzamer te leven
  2. Duurzame DIY’s
  3. Minimalisme – Interessant! Vooral omdat ik hier voor mijn gevoel zelf niet heel actief mee bezig ben. Eens bewuster naar kijken.

Favoriete DIY blogposts

  1. Duurzame DIY’s – By far, echt!
  2. Outdoor gerelateerd
  3. Soaping – Maar wel flink minder dan bovenstaande twee

Favoriete boek blogposts

  1. Over outdoor
  2. Over duurzaamheid

Favoriete outdoor blogposts

  1. Wandel- en reisverslagen
  2. Wandelen en outdoor in Nederland
  3. Locatietips (hotspots en activiteiten)
  4. Kamperen & backpacken

Favoriete food blogposts

  1. Cupcakes, taart en koekjes
  2. Vegetarische en veganistische maaltijden – Verbaast me helemaal niks, met duurzaamheid als populairste pijler hier.
  3. Ouderwetse recepten

In het kort komt het erop neer dat jullie graag alles lezen wat met duurzaamheid te maken heeft: algemene tips, duurzaam koken, duurzaam reizen, en op creatief gebied ook duurzaam bezig zijn!

Duly noted, dit doet me ontzettend goed en geeft met extra het gevoel dat ik de goede richting op ga 🙂

Advertenties en gesponsord bloggen

Bloggen kost tijd en geld, en hoe hoger de kwaliteit is die je wilt leveren, hoe meer je erin moet investeren. Zo ga ik tegenwoordig naar beurzen, en heb ik als doel dit jaar om een aantal inspirerende mensen te interviewen. (Thanks for meddling, corona…)

Anyway, van hot naar her reizen kost geld, hosting kost geld, bloggen kost tijd (en daarmee geld). Je snapt mijn punt: het is de bedoeling dat die investeringen zich gaan terugverdienen uiteindelijk.

Dat kan op verschillende manieren: door adverteerders een blogpost te laten sponsoren (advertorial), door affiliate links (waardoor ik een beetje verdien aan jullie aankopen), plain old banner advertenties van Google Adsense, merchandising of crowdfunding.

Hoe staan jullie hier tegenover?

Advertorials

Fair, ik heb de laatste maanden niet bepaald advertorials gehad – ik ben ontzettend picky qua adverteerders. Ten eerste moet de adverteerder bij CherryCharlie passen, ten tweede moet hij akkoord gaan met een eerlijke prijs, en ten derde moet hij akkoord gaan met het feit dat ik me netjes aan de reclame code wil houden.

Jullie zijn in ieder geval overwegend positief: dat betekent dat de advertorials die er wél zijn, goed bij mijn reguliere content passen.

Barter deals (gratis producten)

Soms krijg ik gratis producten voor CherryCharlie. Dit vermeld ik altijd, en ik probeer zo goed mogelijk om het niet mijn daadwerkelijke mening te laten beïnvloeden.
Uit de antwoorden blijkt dat het meestal wel duidelijk is dat ik iets gratis heb gekregen, maar ook dat sommige lezers geen idee hebben of ze zoiets zijn tegengekomen.

Affiliate links

Wanneer je als blogger oprecht enthousiast bent en een product aanraadt, kun je een affiliate link gebruiken. Als een lezer via die link iets koopt, dan krijg ik van de adverteerder een klein percentage van de opbrengst.

Hier zijn de antwoorden redelijk verdeeld: het grootste deel vindt dat het wel duidelijk is, een kleiner deel niet. Werk aan de winkel dus! Een enkeling vindt dat het per link aangegeven moet worden, maar gezien dat veruit de minderheid is, ga ik daar voor nu niks mee doen.

Crowdfunding

Dit is wat ik zelf het interessantste vind: zijn mijn lezers bereid me financieel te steunen? Content op CherryCharlie moet gratis te lezen zijn voor iedereen, maar aan de andere kant begint het redelijk een fulltime job te worden.

Iets meer dan de helft van de respondenten overweegt wel om CherryCharlie financieel te steunen. Merchandising en een koffiefonds zijn methodes waar jullie wel oren naar hebben. Crowdfunding-abonnementen zoals Patreon zien jullie niet zo zitten.

De koffiefonds-knop is inmiddels gemaakt. Voor merchandise ben ik bezig met een plannetje, maar het moet wel passen bij CherryCharlie en duurzaam zijn – geen cheapass T-shirtjes met kinderarbeid dus.

Social media

Wat voor content jullie willen zien, en op welk kanaal, is nogal verdeeld, er steekt niet echt iets bovenuit. Jullie zijn in ieder geval niet geïnteresseerd in petities van natuurbeschermers, maar willen wel graag blogpostsupdates, kijkjes achter de schermen en content van vergelijkbare bloggers zien.

Nieuwsbrief

Een kwart van de respondenten is geabonneerd op de CherryCharlie nieuwsbrief. Het meerendeel dus niet.

Waarom niet?
De antwoorden hier varieerden van “ik wist niet dat hij bestond” tot “niet nog meer mail!” en “ik volg je blog al via andere kanalen”.

Waarom wel?
Degenen die wel geabonneerd waren, vonden het een fijne manier om op de hoogte gehouden te worden.

Frequentie
Op dit moment stuur ik de nieuwsbrief wekelijks, maar de ideale frequenties die werden genoemd waren om de twee weken en maandelijks. Eens kijken of ik daar iets mee kan!

Inhoud
Natuurlijk staken de nieuwste blogposts hier met kop en schouders bovenuit. Verder was er lichte interesse in gerelateerde oude blogposts, persoonlijke updates, duurzame aanbiedingen en een agenda. De agenda is inmiddels een vaste toevoeging!

Conclusie

Iedereen die heeft meegewerkt: bedankt voor jullie antwoorden! Dit soort inzichten word ik blij van. Over de merchandising gaan jullie zeker nog horen, de nieuwsbrief gaan een kleine facelift krijgen en ik ga lekker aan de slag met blogposts in jullie favoriete categorieën.

Wil je hier nog wat aan toe te voegen, of heb je een verzoekje voor een bepaalde blogpost (specifiek boek reviewen, tips op een bepaald gebied, etc), laat het me weten in de comments hieronder!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.